Mánesův most byl postaven na začátku dvacátého století, tudíž nepatří mezi ty nejstarší mosty v Praze, i když samozřejmě vše záleží od úhlu pohledu. Spojuje Palachovo náměstí v Starém Městě s Košárkovým nábřežím na Malé Straně.
Přesné určení, o kolikátý most v Praze jde, záleží od toho, jak se na tuto stavbu podíváme podíváme. Jestli jako tento konkrétní most, tak ten není zas věkem příliš zajímavý. Ale pokud zohledníme jeho předchůdce, který sice stával na vlastně úplně stejném místě, ale byl kompletně zbořen, tak najednou je překvapivě třetí, čili vlastně jeden z nejstarších. Ale to jsou vlastně jen nepříliš významná čísla a pořadníky, které vždy jde podle potřeb vysvětlit nebo upravit. Jeho předchůdcem byl most, či spíše železná řetězová lávka přes Vltavu. Říkalo se jí buď Rudolfova lávka nebo podle materiálu Železná lávka. Byla postavena v letech 1868 až 1869. Mostní brána opírající se o pilíř měla výšku necelých osmnáct metrů a most měl šířku tři a půl metru. Tato lávka sloužila bez problémů až do roku 1914, kdy ji dokonale nahradil nový most.
Soutěž na stavbu, která byla rozhodně nutná pro dopravní rozvoj rychle rostoucí Prahy, byla vypsána v roce 1904. Ale v jejím průběhu došlo ke změně zadání, rozhodlo se, že by se nový most měl opírat o tři pilíře místo původních dvou a také byly povoleny všechny tehdy používané materiály, čili jak kámen, tak beton, ale i železo. Jenže původní návrh, který vyhrál dřívější soutěž využíval tento materiál a pro rizika narušení panoramatu byla vypsána soutěž nová v roce 1906. A nápověda se zrušeným výsledkem předchozího klání jasně ukazovala, co bude preferováno a co tak moc žádané není. Později ale ještě došlo k dalším několika změnám (včetně snížení) a most se upravoval vlastně během stavby, která probíhala v letech 1911 až 1916. Most byl sice otevřen už v roce 1914, ale různé dokončovací práce trvaly ještě dva roky. I tento most postihlo klasické měnění názvů. Původně se měl nazývat Most korunního prince Rudolfa, ale po tzv. Sarajevu (tom původním, co rozpoutalo první světovou, ne po našem lokálním protiklausovském) došlo k přejmenování na Most arcivévody Františka Ferdinanda d Este. Po vzniku samostatného státu, se kterým bylo spojeno i odstraňování památek na odpudivý habsburský útlak, most byl přejmenován podle významného českého malíře z devatenáctého století Josefa Mánesa. A jeho politicky neutrální jméno nese až do dnešních dnů.