Most Legií je de facto druhý stojící pražský most, který spojuje Malou Stranu s Národní třídou rozdělující Staré Město od Nového Města. Jde o stavbu, která prostřídala větší počet jmen, většinou podle toho, jaká zrovna byla politická atmosféra v zemi.
V devatenáctém století začalo být jasné, že jeden jediný most, jakým byl starý Karlův, městu rozhodně nemůže stačit. Proto v roce 1827 byla ustavena společnost pro stavbu dalšího, která si i vyjednala právo pro vybírání mostného na dobu padesáti let. Stavba ale byla zahájena až o dvanáct let později a dokončena v roce 1841. Řetězový most byl více jak čtyři sta metrů dlouhý a šířku měl devítimetrovou. Bylo to velmi obdivované architektonické dílo, jehož modernost a funkčnost ale bohužel velmi brzy zestárla. Ačkoliv zatěžkávacích zkoušek se zúčastnily desítky naložených vozů a půl druhé stovky dobytka (no nebyly to ještě časy tanků či raketových motorů, které poznal například Nuselský most), brzy se ukázalo, že reálná doprava je výrazně náročnější a most také získal nelichotivé přezdívky kolíbka a houpačka ačkoliv oficiální jméno měl podle císaře Františka I. Stavba nevyhovovala jak dopravním tak bezpečnostním požadavkům a proto byla v roce 1888 stržena a na jedenáct let ji nahradila dřevěná lávka. V letech 1899 až 1901 byl místo ní postaven dnešní most, který udržel jméno, jaké měl jeho řetězový předchůdce – nová stavba byla o více jak šedesát metrů kratší, ale o sedm metrů širší. Po vzniku samostatné republiky bylo naprosto samozřejmé, že tato stavba nemůže nést jméno Habsburka utlačitele a proto byl přejmenován v republikánském a osvoboditelském duchu na to, co nám mimo jiné přineslo svobodu. Získal jméno most Legií. Je samozřejmé, že takový název byl naprosto nepřijatelný v době protektorátu. Tehdy satelit, který se měl později stát nedílnou součástí Třetí říše, přejmenoval nekonfliktně most po slavném a politicky neutrálním skladateli, jakým byl Bedřich Smetana. Po válce se budova vrátila k názvu most Legií, ale pro komunisty to nebylo příliš vhodné pojmenování (přeci jen za revoluční občanské války v sovětském svazu nebyly Rudé ale Bílé). Takže došlo v roce 1960 k dalšímu přejmenování, tentokrát podle svátku práce čili stavba se jmenovala most Prvního máje. No a po dalším převratu, tentokrát antikomunistickém, se spojnice pravého a levého břehu Vltavy, stejně jako země, vrátily k prvorepublikovému odkazu a zatím nám zde stojí znovu most Legií.