Nádraží Vyšehrad je velmi zajímavá secesní stavba, které ačkoliv se stala naší kulturní památkou, tak pro nedostatek zájmu dlouhou dlouho chátrala a po prodeji soukromníkovi se stala důkazem na naprosto nedostatečnou ochranu našeho historického dědictví. Stavba se nachází v Praze 2 Vyšehradě.
Nádraží Vyšehrad vzniklo při stavbě spojovací tratě mezi Smíchovským nádražím a Hrabovkou. Stavební koncese pro tuto trať byla vydána v září roku 1869 a v srpnu o tři roky později projel tratí první nákladní vlak. Nádraží Praha Vyšehrad zahájilo svůj provoz o měsíc později neboli patnáctého září roku 1872 (ale na první osobní vlaky si trať musela počkat ještě dalších šestnáct let). V samotných začátcích se zde nacházela jen menší čekárna, která byla v následujícím třicetiletí několikrát podle aktuálních potřeb rozšiřována. Plány výrazně reprezentativnější budovy byly schváleny v roce 1904, kdy také začala stavba nového nádraží. Ačkoliv jde o událost relativně mladého data, autor projektu není znám, i když nejčastěji se uvádí Antonín Balšánek. Stejně tak není známo přesné datum dokončení stavby, bylo to někdy kolem konce roku 1905 či spíše na začátku roku 1906, neboť v prosinci o rok dříve ještě byly zveřejňovány stížnosti na nedostatek řádné nádražní budovy. V roce 1960 toto nádraží přestalo sloužit osobní přepravě a stavba začala postupně chátrat. I když se svého času ještě přemýšlelo o jejím uvedení do provozu, po vzniku linky metra B, které umožnilo rychlý přesun mezi Smíchovem a Novým Městem, se od těchto plánů upustilo. V první polovině osmdesátých let sice proběhla větší rekonstrukce nádraží, ale nedbalost při práci způsobila, že poškozování stavby se nezabránilo a voda pronikající pod fasádu začala způsobovat další škody. Osud nádražní budovy nebyl lepší ani po převratu v roce 1989, stavba dále chátrala a i když se objevily různé nápady na zprovoznění zde například kulturního centra, na konec z různých důvodů, včetně sporů o majetek, ty nebyly realizovány. V roce 2007 budovu nakonec získala soukromá společnost Tip Estate, která se neblaze zapsala do dějin nádraží Vyšehrad tím, že protiprávně zbourala památkově chráněnou hrázděnou čekárnu a také bez povolení vykácela stromy v okolí budovy. Na začátku roku 2012 se objevila zpráva, že město se domluvilo s majitelem o podobě přestavby, ale jaká bude skutečnost, to ukáže teprve čas.