Vinohradský železniční tunel (nebo možná spíše tunely) je velmi zajímavá stavba, kterou sice každý den projíždí tisíce lidí, ale málo kdo z nich ví, že jde o dílo, které má již více jak sto čtyřicet let a svého času bylo nejvýznamnější a nejnáročnější tunelovou stavbou v naší zemi (s tím, že samozřejmě naší zemí v tomto období nebyla Česká republika ale Rakousko-Uherské mocnářství).
Praha měla železniční spojení s hlavním městem, neboli Vídní, již od roku 1845. Šlo o trasu přes Olomouc, která končila na dnešním Masarykově nádraží, ale rozvoj jižních Čech potřeboval také další spojení. Koncesi pro takovou stavbu získala v roce 1866 promíchaná skupina podnikatelů a šlechticů (mezi nimi i například rody Buquoy či Schwarzenberk), která v roce 1867 vytvořila společnost nazvanou Společnost dráhy císaře Františka Josefa, ta o dva roky později získala povolení k zahájení výstavby a v červenci roku 1871 přijel první vlak z Vídně do Prahy jižní cestou, i když jeho pracovní trasa končila před vznikajícím vinohradským tunelem, na němž práce začaly v roce 1869. Stavba byla tehdy nejnáročnější svého typu v mocnářství, tunel vznikal dvoukolejný, v jeho ose se kutaly dvě odvětrávací šachty a vše se to odehrávalo v nepříliš dobrých geologických podmínkách, protože se při práci neustále naráželo na sypké písky a spodní vody. Ale i přes všechny nesnáze, které stavitele čekaly, první vlak projel tunelem 19. září roku 1871. Ale to samozřejmě nebyl definitivní konec výstavby tohoto díla. Neustále rostoucí požadavky na železniční dopravu si vyžádaly stavbu dalších paralelních tunelů, s jejich stavbou se začalo během druhé světové a první, prostřední, byl dokončen ještě v jejím průběhu v roce 1944. Dostavba třetího byla v roce 1949 přerušena – hotovo bylo jen téměř tři sta metrů, které se později využívaly pro manipulační koleje a na jeho úplné dokončení bylo nutno počkat další půl století. Stavba byla obnovena v roce 1983 a do provozu šel třetí vinohradský tunel v září roku 1989. A malá zajímavůstka na konec, nejdelší je tunel nejstarší, ale rozdíl je jen malých dvacet metrů.